GvM Werkt! is het bureau voor professionele begeleiding bij:

De bedrijfskundige benadering van een goede sollicitatiebrief!

Je hebt een vacature gezien en wilt daarop solliciteren. Wat ik heel vaak zie is dat men een standaard brief heeft en met een beetje knippen en plakken een nieuwe brief voor de vacature ontstaat.  Het cv, dat is gewoon een standaard document, wordt nooit aangepast.

Dat is jammer!

Verplaats je eens in de persoon die de brieven en het cv gaat beoordelen, wat zou jij dan willen lezen? Je wilt lezen dat iemand zich heeft verdiept in jouw organisatie, jouw vacature en vanuit dat perspectief, dat van de lezer, de brief heeft geschreven. Niet een brief die is opgesteld vanuit de gedachte:” ik zet er maar zoveel mogelijk in, dan kunnen zij er wel uit halen wat op hen van toepassing is.”

Nee, maak het de lezer makkelijk, de lezer krijgt in deze tijd, veel brieven te lezen.

Wat is nu de bedrijfskundige benadering? Wanneer er een verandering in de organisatie wordt doorgevoerd, is de eerste stap,  breng in kaart, hoe is de huidige situatie en wat is de gewenste situatie. Wat heb je al in huis en wat heb je nodig om bij die gewenste situatie te komen?

Met solliciteren is het niet anders, wat heb je in huis en wat heb je nodig om die baan, die jij hebt gezien en super passend vindt, te krijgen?

Breng het volgende in kaart, huidige situatie:

  • Je competenties (niet aangeleerd)
  • Je vaardigheden (aangeleerd)
  • Je ervaringen

Breng het volgende in kaart, gewenste situatie:

  • Wat wordt er gevraagd?
  • Hoe sluit jij aan bij de cultuur van de organisatie?
  • Welke vaardigheden en competenties beheers je?

De brief en vooral ook, het curriculum vitae zijn de brug van je huidige naar je gewenste situatie.

Opbouw van de brief is als volgt:

1e alinea

  • Begin met een pakkende openingszin!
  • Waar heb je de vacature gevonden?
  • Als je (telefonisch) informatie hebt ingewonnen en met iemand hebt gesproken, vermeld dat dan.
  • Benoem hier ook als het een open sollicitatie is.

2e alinea

  • Waarom wil je werkzaam zijn in die branche?
  • Waarom wil je werkzaam zijn bij dat bedrijf?
  • Wat is voor die branche, dat bedrijf, jouw toegevoegde waarde?

3e alinea

  • Ga hier dieper in op waarom jij geschikt bent voor die functie.
  • Wat maakt jouw de meest geschikte kandidaat?

4e alinea

  • Een afsluitende zin. Kan pakkend zijn, kan humor in zitten mag ook standaard zijn. Wat het beste bij je past.

Sluit je brief niet af met:“ hoogachtend” maar met: “ met vriendelijke groet” .

Als je de brief mailt, verzend de brief en het curriculum vitae  als twee losse bijlagen en niet in het e-mail bericht zelf.

Succes! En als je de brief even wilt laten checken, dan kan je me mailen op grea@gvmwerkt.nl

Gezonde Visie op Mogelijkheden Werkt!
Wilt u dat zelf ook ervaren?
Neem dan contact ons op.

Inloopspreekuur
Elke donderdag vanaf 17.00 uur. Lees meer over het inloopspreekuur in Amersfoort

GvM Werkt!